Queer Visibility in Commodity Culture

Hennessy, Rosemary, 'Queer Visibility in Commodity Culture', Carlin, Deborah and DiGrazia, Jennifer, eds., Queer Cultures, Upper Saddle River, Pearson, 2004, 720-55. (Originally published in Cultural Critique 29 (Winter 1994-5), 31-76.)

シニア授業最終回。ざくっと解説。いきなり全部読めは無理過ぎたかもしれない。

今後解説で使えそうな部分。

By targeting heteronormativity rather than heterosexuality, queer theory and activism also acknowledge that heterosexuality is an institution that organizes more than just the sexual: it is socially pervasive, underlying myriad taken-for-granted norms that shape what can be seen, said, and valued. Adopting the term that has been used to cast out and exclude sexual deviants is a gesture of rebellion against the pressure to be invisible or apologetically different. It is an "in-your-face" rejection of the "proper" response to heteronormativity from a stance that purports to be both antiassmimilationist and antiseparatist. (723)


ヘネシーのバトラー読解はひどい。フロイトやファスにしても。social/culturalの区分も、そんな単純なものなのかという疑問が拭えない。
その反面、パロディーはそう簡単にパロディーとして成立しないのでは?という問題意識には共感するし、可視性の要請への批判としては的確な部分は多いと思う。個別には不満たらたらなのだけれども嫌いではない論文だなあとあらためて思う。

ただしヘネシーはカルチュラル・マテリアリズムの方向から物質的諸条件と関係とを問題にする(これは完全に正当だと思う)のに対して、こちらはどうしても別の物質的諸条件に目が行く(身体の他者性とか)。それはヘネシー的にはやっぱりバトラー/クィアセオリー流の階級的利害関係の保持ということになるかもしれない。ぶう。

What does it mean to say that what can be seen as parodic and what gender parody makes visible depend on a context in which subversive confusions can be fostered? What exactly is meant by "context" here? (727)